LOX... de helm die ademt
Niet onbelangrijk tijdens een vlucht: kunnen ademen. Daar zorgen onze LOX-drivers voor. Zij vullen LOX Converters die in de F-16 zitten en worden aangesloten op het zuurstofmasker van de piloot.
LOX staat voor Liquid Oxygen, ofwel vloeibare zuurstof. Op grotere hoogte bevat de lucht minder zuurstof dan op de grond. Als de piloot onvoldoende zuurstof binnenkrijgt, kan hij duizelig worden of zelfs bewusteloos geraken.
De LOX-drivers pikken alle LOX Converters, de groene bollen, op om die vervolgens te vullen met vloeibare zuurstof en ze daarna weer af te leveren aan de toestellen. Die worden dan in de F-16's geïnstalleerd door crewchiefs. Het opvullen gebeurt vanuit een citerne en met beschermende kledij: de vloeistof heeft namelijk een temperatuur van -183°C. Op zending in warme landen komt dit soms van pas om een lekker blikje koel te houden.
Tijdens de vlucht wordt de vloeibare zuurstof door de converter, omgezet naar gasvormige zuurstof. Die wordt vervolgens op temperatuur gebracht om daarna, meestal gemengd met buitenlucht, door het zuurstofmasker van de piloot te stromen. Afhankelijk van het zuurstofgehalte in de buitenlucht, wordt die met meer of minder pure zuurstof gemengd. Wanneer bijvoorbeeld door een besmet gebied gevlogen wordt, kan het systeem op 100% LOX gezet worden.
Kortom: een complex systeem zeer luchtig uitgelegd. ;-)