Met veel trots heeft onze vliegbasis voor de periode 2022 t.e.m. 2023 het F-16 Solo Display Team van de Belgische luchtmacht geleverd. Commandant vlieger Steven De Vries “Vrieske” was de demopiloot. De jaren ervoor werd deze rol met veel overtuiging en overgave ingevuld door “Vador”, een F-16 piloot uit onze zustereenheid, de 2de Tactische Wing te Florennes.
Commandant Vlieger Steven De Vries - “Vrieske”
Wie is “Vrieske”, waarom een demopiloot en welke invloed had deze bijkomende taak op de vliegactiviteiten van onze vliegbasis KeeBee? Er zijn slechts 6 piloten ter wereld die de kaap van 5000 vlieguren op F-16 wisten te overschrijden. Vijf daarvan zijn Amerikaan en de zesde is Europeaan, Belg, KeeBee’er, Vrieske.
Jongensdroom
Toen piloot worden nog een jongensdroom was groeide hij op in Antwerpen. Momenteel is hij woonachtig in Limburg en al een vaste waarde op onze vliegbasis sinds 1995.
Het bleek al op jonge leeftijd dat het vliegen hem aansprak, en dan in het bijzonder de gevechtsvliegtuigen. Zo tekende hij in zijn toenmalige kleuterschool ooit een Starfighter in natte gips in een ‘La Vache qui rit’-kaasvlootje. Maar het bleef bij een fascinatie, want het was hem niet duidelijk dat je ook echt gevechtspiloot kon worden. Je moest wellicht van adel zijn of je vader moest al in het leger zitten, hij had geen idee hoe het werkte. Tot een klasgenoot van het derde middelbaar met een krantenknipsel bij hem afkwam, met daarop ‘VLIEG ER IN” en een zwart/wit foto van een piloot die de cockpit van een F-16 instapt. Er stond al ‘JA’ op, dus gewoon nog je adres invullen en klaar. Dat wilde hij ook! Sindsdien was geen examen te veel, gewoon recht op doel, no stopping to it! “Air Force here I come” werd zijn motto!
Biografie:
Vrieske begon aan zijn carrière in PROM 90B en kreeg zijn vleugels in 1992. Hij is dus al meer dan 30 jaar een vaste waarde bij Defensie. Na de Marchetti en Alpha Jet vloog hij steeds op F-16. Toen hij in 1995 in KeeBee aankwam werd hij als jonge piloot onder de vleugels genomen in het 23ste Devil Squadron. De vlieg skills kreeg hij razendsnel in zijn klauwen, werd piloot bij het 31ste Tiger Squadron na de ontbinding van het 23ste.
Vrieske nam deel aan zowat alle operaties waar onze Luchtmacht aanwezig was sinds midden jaren ’90. Bosnië, Kosovo, Servië, Afghanistan, de Baltische staten, Irak, Syrië, …! Weinig grote Internationale oefeningen hebben nog geheimen voor hem.
Tonnen ervaring, energievol, zin voor precisie, altijd klaar en inzetbaar… kortweg een zeer goed profiel om onze Luchtmacht te vertegenwoordigen als demopiloot.
Demopiloot
Een demopiloot zou je moeten bekijken als het visitekaartje van onze Belgische Luchtmacht, het aanspreekpunt en recruiter nr.1 voor jongeren die een job in ons bedrijf ambiëren. Ons vliegend “reclamebord” met alles wat daarbij komt kijken zeg maar. Want naast de demopiloot, die voor het spektakelstuk zorgt, staat er een volledig team klaar dat ervoor zorgt dat de show steeds gecontroleerd en veilig verloopt.
Het grote publiek, zoals de inwoners van ons Belgenlandje, spotters of zelfs internationale liefhebbers van de Luchtcomponent, krijgen op deze manier de kans de F-16 “Fighting Falcon” van dichtbij te zien en de piloot met zijn entourage aan te spreken.
Trainingen:
Om de solo display, de show zeg maar, volledig te beheersen zijn er uiteraard trainingen nodig. De bedoeling van die training is om alle manoeuvres, kort achter elkaar uit te voeren en steeds op dezelfde manier. Herhaling is hier vaak de sleutel tot succes!!
De training verloopt in verschillende fases en dit heeft alles te maken met veiligheid. Laagvliegen, omgaan met hoge G-krachten en ondertussen de regels blijven respecteren moet het eindresultaat van de trainingsarbeid zijn.
De eerste trainingen zullen daarom doorgaan op 5000 ft, wat ongeveer 1,5km hoogte is. “Step by step” zal er worden afgebouwd om uiteindelijk de Solo Display uit te voeren op 500 ft. De laagste doortocht met de F-16 zal gebeuren op 200 ft maar dit is dan een passage zonder manoeuvres en in een afgebakende zone.
Er is geen enkele vliegbeweging tijdens de solo display die “Vrieske” voor het eerst uitvoert. Als je meer dan 5000 vlieguren F-16 op de teller hebt, heeft dit toestel nog maar weinig geheimen voor jou.
De duur van een training is in principe even lang als de uiteindelijke “show”. Wel met het verschil dat er een kleine “break” kan zijn om een manoeuvre te finetunen. We kunnen dus stellen dat de trainingen die je kan waarnemen, kort maar soms “krachtig” kunnen zijn. De “demo area” bevindt zich boven en in de nabije omgeving van onze vliegbasis.
Seizoen 2024 gecancelled
F-16 Solo Display
![F 16 Solo Display BAF 1 F 16 Solo Display BAF 1](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-BAF--1--4041-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display BAF 2 F 16 Solo Display BAF 2](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-BAF--2--4042-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display BAF 3 F 16 Solo Display BAF 3](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-BAF--3--4043-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display BAF 4 F 16 Solo Display BAF 4](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-BAF--4--4044-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display BAF 5 F 16 Solo Display BAF 5](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-BAF--5--4045-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 1 F 16 Solo Display Team Vrieske 1](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--1--4026-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 1 2 F 16 Solo Display Team Vrieske 1 2](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--1-2-4027-300-300-80-c.png)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 2 F 16 Solo Display Team Vrieske 2](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--2--4028-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 2 10 F 16 Solo Display Team Vrieske 2 10](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--2-10-4029-610-300-80-c.png)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 3 F 16 Solo Display Team Vrieske 3](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--3--4030-300-610-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 4 F 16 Solo Display Team Vrieske 4](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--4--4020-610-300-80-c.png)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 4 3 F 16 Solo Display Team Vrieske 4 3](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--4-3-4031-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 5 F 16 Solo Display Team Vrieske 5](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--5--4021-300-300-80-c.jpg)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 7 F 16 Solo Display Team Vrieske 7](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--7--4022-610-300-80-c.png)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 8 F 16 Solo Display Team Vrieske 8](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--8--4023-610-300-80-c.png)
![F 16 Solo Display Team Vrieske 9 F 16 Solo Display Team Vrieske 9](/images/igallery/resized/4001-4100/F-16-Solo-Display-Team-Vrieske--9--4024-300-300-80-c.jpg)
![IMG 2903 IMG 2903](/images/igallery/resized/4001-4100/IMG-2903-4039-300-300-80-c.jpg)
![IMG 2926 IMG 2926](/images/igallery/resized/4001-4100/IMG-2926-4040-300-300-80-c.jpg)
![IMG 3823 IMG 3823](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3823-4927-300-300-80-c.jpg)
![IMG 3829 IMG 3829](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3829-4911-300-300-80-c.jpg)
![IMG 3854 IMG 3854](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3854-4912-300-300-80-c.jpg)
![IMG 3910 IMG 3910](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3910-4913-300-300-80-c.jpg)
![IMG 3912 IMG 3912](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3912-4914-610-610-80-c.jpg)
![IMG 3916 IMG 3916](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3916-4915-300-300-80-c.jpg)
![IMG 3988 IMG 3988](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-3988-4916-300-300-80-c.jpg)
![IMG 4025 IMG 4025](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-4025-4917-300-300-80-c.jpg)
![IMG 4162 IMG 4162](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-4162-4918-300-300-80-c.jpg)
![IMG 4222 IMG 4222](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-4222-4919-610-610-80-c.jpg)
![IMG 4235 IMG 4235](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-4235-4920-300-300-80-c.jpg)
![IMG 4591 IMG 4591](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-4591-4921-300-300-80-c.jpg)
![IMG 4598 IMG 4598](/images/igallery/resized/4901-5000/IMG-4598-4922-300-300-80-c.jpg)
![IMG 5043 IMG 5043](/images/igallery/resized/4001-4100/IMG-5043-4038-300-300-80-c.jpg)
![RM2 8007 RM2 8007](/images/igallery/resized/4401-4500/RM2-8007-4407-300-300-80-c.jpg)
![RM2 8121 RM2 8121](/images/igallery/resized/4401-4500/RM2-8121-4409-300-300-80-c.jpg)
![RM2 8152 RM2 8152](/images/igallery/resized/4401-4500/RM2-8152-4405-300-300-80-c.jpg)
![RM2 8171 RM2 8171](/images/igallery/resized/4401-4500/RM2-8171-4406-300-300-80-c.jpg)
![RMP 6853 RMP 6853](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-6853-4923-300-300-80-c.jpg)
![RMP 6909 RMP 6909](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-6909-4924-300-300-80-c.jpg)
![RMP 7212 RMP 7212](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-7212-4925-300-300-80-c.jpg)
![RMP 8592 RMP 8592](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-8592-4932-300-300-80-c.jpg)
![RMP 8599 RMP 8599](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-8599-4933-300-610-80-c.jpg)
![RMP 8658 RMP 8658](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-8658-4934-300-300-80-c.jpg)
![RMP 8685 RMP 8685](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-8685-4928-300-610-80-c.jpg)
![RMP 8820 RMP 8820](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-8820-4929-300-610-80-c.jpg)
![RMP 8870 RMP 8870](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-8870-4930-300-300-80-c.jpg)
![RMP 9411 RMP 9411](/images/igallery/resized/4901-5000/RMP-9411-4931-300-300-80-c.jpg)