To Top

Vliegbasis Kleine-Brogel

Knowledge, Spirit, Style !

blog

31 Squadron

Het 31ste Tiger Squadron werd reeds vanaf het prille begin beschouwd als een van de top squadrons van de Belgische luchtmacht. Ook wordt het 31ste Squadron gezien als een van de hoekpillaren van de “NATO Tiger Association” (NTA) waar het reeds sinds 1962 lid van is.  Twee feiten waar het Squadron bijzonder trots op is.

Het Squadron werd opgericht op de luchtmacht basis te Chièvres in 1951 waar er gevlogen werd met de befaamde legende van de tweede wereldoorlog, de Spitfire Mk XIV. Het Squadron vloog een 151-tal missies met dit eerbiedwaardige toestel. De laatste vlucht van dit vliegtuig vond plaats op 7 juli 1952. Vanaf dit ogenblik werden er geen vliegtuigen meer toegewezen aan het Squadron en werden de piloten onderverdeeld bij hun rivalen, het 23ste & 27ste Squadron.

Op 1 september 1953 werd het 31ste Squadron gereformeerd tot “instrument flight” op de lockheed T-33.  Slechts enkele weken later,  werd de eerste F-84G Thunderjet voor het Squadron geleverd.  De eerste vlucht met dit nieuwe vliegtuig vond plaats op 29 Oktober 1953.  Tegen het einde van 1955,  werd de T-33 uit dienst genomen.  Gedurende deze gehele periode verhuisde het 31ste Squadron regelmatig van locatie,  terwijl hun toekomstige basis, Kleine-Brogel een totale vernieuwing onderging.  Op het einde van de tweede wereldoorlog was Kleine-brogel een vooruitgeschoven Canadees vliegveld van waaruit werd gevlogen met Spitfire toestellen.
Het PSP-vliegveld werd nu dus omgebouwd tot een moderne fighter jet basis, compleet met betonnen runway’s , taxi tracks en aprons. Uiteindelijk,  op 1 februari 1955 verhuisde het 31ste Squadron naar Kleine-Brogel waar het tot op vandaag nog steeds is gestationeerd.

De Belgische tijgers maakten in 1956 de overstap naar F-84F Thunderstreak.  Op dit toestel vlogen de piloten een totaal van 37.000 uren.  De tijgers werden ook toegewezen aan NATO’s “ ACE mobile Force” (AMF). Op 19 juli 1961 participeerde het 31ste Squadron voor de eerste keer aan de “Tiger Meet” die georganiseerd werd door RAF en plaatsvond te Woodbridge UK .

In maart 1964 werd het Squadron geconverteerd op de F-104G en net als vele andere Starfighter eenheden werd het Squadron toegewezen aan de NATO fighter bomber strike role, getraind en klaar om ten allen tijde ingezet te worden als de omstandigheden hierom zouden vragen.  De laatste operationele vlucht van de F-104 vond plaats in maart 1983.  Op 26 september 1983 werd de laatste Starfighter (FX-99) naar het stockage depot,  gelegen op de basis Koksijde,  gevlogen. Deze eer was weggelegd voor de oudste 31 Tijger piloot, François Aerts.

31 sqaudron story

Niet heel veel later brak er een nieuw tijdperk aan.  Er werd gestart met trainen voor geheime “koude oorlog” missies.  Een echte uitdaging want tegelijkertijd werd er serieus geknipt in het aantal vlieguren omwille van budgettaire tekorten.  Maar de tijgers van het 31ste squadron blijven uitblinken in hun taken.  Zo won het squadron bijvoorbeeld 14 jaar op rij de begeerde 10de Wing Crossbow Trophy .  Een prestigieuze prijs voor de beste individuele air-to-ground piloot alsook voor het Squadron dat het beste presteert in air-to -ground gevechten.

Ondertussen werden twee Tiger Meets georganiseerd, in 1985 en in 1993.  De Tiger meet in 1993 was een zeer belangrijke, gezien de financiële en politieke onstabiliteit op dat moment.  Het 31ste Squadron nam ondanks dit alles de verantwoordelijkheid op zich en organiseerde een Tiger meet. De kans is vrij reëel dat de NTA een stille dood zou zijn gestorven als het 31ste Squadron had beslist geen Tiger meet te organiseren in 1993. Leuk weetje: Ze hadden minder dan 4 maanden om de volledige organisatie rond te krijgen….. zeer kort,  maar de Tiger meet zelf was uitstekend !!

31 squadron story tigermeet

Alles veranderde echter, toen in 1996,  als gevolg van de reorganisatie van de Belgische luchtmacht het 349 squadron alsook de F-16 Operational Conversion Unit (OCU) ondergebracht werden op vliegbasis Kleine-Brogel.  Hun komst veranderde de atmosfeer en de mentaliteit van de basis volledig.
Rond deze periode werd de Belgische luchtmacht ook ingezet tijdens de eerste operationele en bewapende missie sinds de crisis in Congo in 1960.
Vanaf dit ogenblijk zullen de F-16’s van Kleine-Brogel bijna continu worden ingezet tijdens “echte” operaties wat het ritme en de gedachtegang van de basis voorgoed heeft beïnvloed.

Vanaf November 1996, nam het 31ste Tiger Squadron op regelmatige basis deel aan de operatie “Joint Falcon”.  Hierbij werd er vanuit Villafranca AirBase (Italy) gevlogen over Bosnië-Herzegovina.
Terwijl,  in 1998,  de spanningen in Servië en Kosovo naar een hoogtepunt rezen werd 31 Squadron samen met de rest van het Nederlands-Belgisch detachement van de Deployable Air Task Force (DATF) verplicht tot een verhuis naar Amendola Airbase in het zuiden van Italie.  Vanaf januari 1999 werd er van hieruit non-stop gevlogen tijdens de operatie “Allied Force”.  Wanneer op 24 maart 1999 de NATO campagne tegen de federale republiek Joegoslavië van start gaat,  zal het 31ste Squadron talrijke offensieve en defensieve combat missies uitvoeren.
Deze missies behelzen Combat Air Patrols maar ook offensieve aanvallen met ongeleide en geleide bommen zoals de GBU-12 en de AGM-65G.  Tijdens de hoogdagen van het conflict (April-Mei 99) DATF staan er niet minder dan 30 F-16’s gestationeerd in Amendola.
Dit was de 3de grootste NATO macht die deelnam aan de luchtgevechten boven Servië en Kosovo (na de USAF en de RAF).

In Juni 2001, tussen 2 ontplooiingen in Amendola, stond het 31ste squadron opnieuw voor de uitdaging om een nieuwe NATO Tiger Meet te hosten in Kleine-Brogel. Ondanks dat er wereldwijd heel wat Tiger squadrons actief waren in allerlei operaties was de opkomst impressionant en beleefden alle deelnemers aan de Tiger meet een geweldige tijd in Kleine-Brogel.

In September 2001, zal het 31ste squadron een van de laatste Belgische squadrons zijn die de overstap maken naar het excellente Mid-life Upgrade F-16 programma en zo kan ook het 31ste squadron zich een Multi-Role squadron noemen. Tegelijkertijd blijft het zijn Strike rol vervullen. In 2002 won het Squadron aan kracht toen de samensmelting met hun eeuwige tegenstanders, 23ste squadron dat werd ontbonden, een feit werd. Het directe gevolg was dat dit nieuw samengestelde Squadron nu over zijn eigen volledig gekwalificeerde MLU- instructeurs beschikte opdat alle piloten zich snel konden omscholen naar de nieuwe MLU F-16’s. De vroegere 23 Squadron piloten waren immers de eerste die de omscholing op MLU F-16 mochten volgen.

In 2004 vloog het 31ste Squadron een van de eerste vluchten in he kader van NATO’s Baltic Air Policing missies, ontplooid in Zokniai AirBase te Siauliai (Litouwen). Litouwen trad toe tot de NATO maar had nog geen eigen luchtmacht. Om dit op te vangen kwamen verschillende NATO landen met het voorstel om het luchtruim van de nieuwe NATO leden te bewaken, Belgie was het eerste land op de beurtrol dat vliegtuigen leverde voor de Quick Reaction Alert Duties.

Dan ging de Afghaanse episode van start. De Tigers moesten zich dus grondig voorbereiden en trainen voor een ander soort conflict gebied. In juli 2005 vlogen de piloten van het 31ste squadron talrijke combat missies boven Afghanistan. Vanuit hun ontplooide positie op Kabul Air base leveren ze Close air support, Quick Reaction Force en voeren ze diverse verkenningsvluchten uit.

In 2007 keert het 31ste squadron terug naar Afghanistan. Deze keer zijn alle vliegtuigen ontplooid op Kandahar Airbase in de hete en uitdagende zuidelijke woestijn van Afghanistan. Nu, uitgerust met high-tech sensoren zoals de Sniper Advanced Targeting Pod, Joint Helmet Mounted Cueing System en geladen met GBU-38 JDAM en GBU-12 laser geleide bommen, leveren de Tigers uitmuntende Close Air Support aan alle naties die vechten tegen de Taliban en de Afghaanse burgers ondersteunen in hun streven naar een beter leven. Deze missie duurde tot eind 2014.

31 squadron story dessert falcon

Amper terug uit het Afghaanse theater, ligt er aan de horizon, al een nieuwe missie voor het 31ste Squadron te wachten.
Vanaf oktober 2014 vliegt het 31ste Squadron missies ter ondersteuning van de Operatie Inherent Resolve. Initieel werden deze missies enkel uitgevoerd boven Irak. In een later stadium werd dit gebied uitgebreid met Syrië. De laatste missie ODF 'Operation Desert Falcon' voor België werd gevlogen in december 2017.

Als lid van de NATO Tiger Association sinds 1962, heeft het 31ste Squadron reeds 7 Tiger meets gehost en won het 10 keer de prestigieuze Silver Tiger Award, een waar record! Deze unieke zilveren trofee gaat naar het squadron dat het hoogste niveau van operationele paraatheid demonstreert, dat uitblinkt in uitvoering en zeker niet onbelangrijk de beste TIGER SPIRIT uitdraagt.

Tigertails 4

Tigertails 4

Tigertails 2

Tigertails 2

Tigertails 3

Tigertails 3

Tigertails 5

Tigertails 5

Tigertails 1

Tigertails 1

INSTAGRAM

Ondertussen is onze Vliegbasis erg populair op Social Media met de trending #wearekeebee ... Volg ons via www.instagram.com/kleinebrogelairbase ! Bekijk hieronder enkele recente berichten:

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

KeeBee is helemaal klaar voor de nationale feestdag 🇧🇪 #wearekeebee #nationalefeestdag #21juli #f16 #luchtdefilé #belaircomp #belgiandefence #defensie

Bekijk meer

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

349 Sqn samen met 350 Sqn en demopiloot Vador, prominent aanwezig @airtattoo! Deze ochtend openden ze de show en later vandaag nemen zij nog deel aan de unieke NATO flypast✈️ @349belgiansquadron #350sqn @vador_pictures #riat #riat2019 #wearekeebee

Bekijk meer

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

De route van het luchtdefilé werd mooi in kaart gebracht door @belaircomp🇧🇪👍🏽 #wearekeebee #nationalefeestdag

Bekijk meer

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

Bekijk meer

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

Onze vliegtuigtechnici beheersen een breed spectrum voor de herstellingen aan de F-16: fuelsystemen, hydraulica, pressurisatie, … op deze foto’s wordt een F1-tank vervangen, een brandstoftank van het bladder-cell type, een kunststof zak die zich in een beperkt toegankelijke ruimte achter de cockpit bevindt. Je in alle mogelijke bochten wringen is een woordkeuze die hier op zijn plaats is. Precisie en teamwork primeren !  Ontdek jouw uitdaging bij de Luchtmacht en bekijk jouw mogelijkheden via www.werkenbijdefensie.be en/of schrijf je in via www.kleinebrogelairbase.be voor onze jobdag op vrijdag 13 sept ‘19. #wearekeebee #teamwork #technisch #belaircomp #defensie

Bekijk meer

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

Topsporter Defensie en Belgische Kampioen mountainbike Jens Schuermans, beleefde een topweekend tijdens de wereldbeker van Les Gats in de de Franse Alpen. Hij bevestigde zijn 5de plek van vrijdag tijdens de shorttrack met een zeer verdienstelijke 7de plek vandaag tijdens de lange race! Dikke proficiat @jensschuermans #wearekeebee #belgiandefence #topsportdefensie #worldcupmountainbike #belaircomp

Bekijk meer

Kleine-Brogel Airbase

Kleine-Brogel Airbase

Onze patrouillehonden kwamen samen met hun baasje ook een leuke demo geven aan onze deelnemers van de jongerenstage @defensie.ladefense #wearekeebee #militarydog #defensie #patrouillehond #belaircomp

Bekijk meer

Of bekijk meer berichten via onze Instagram Wall op deze website.

 

Belgian Air Force - Air Base Kleine-Brogel Peer (BE)

© Copyright on content & photos - PR KeeBee icc with Belgian Air Force